2024. július 15., hétfő

Óvodás koromban kezdtem hegedülni,

hetedikes koromban hagytam abba, mert a középiskolai felkészítők (és a zenetagozat) mellett nem fért volna bele. 

Kicsiként szerettem hegedülni, bár az akkoriban inkább csak nyikorgás lehetett; később nyűggé vált, amitől szorongtam, de nem adtam fel; s végére megint megszerettem. Sőt, még zenekarba is jártam, ahol szólamvezetővé "küzdöttem fel magam" az évek alatt. Hetedikesként már tényleg ráéreztem arra, hogyan lehet örömmel hegedülni, kezdtem kapiskálni a megfelelő vonóvezetés erejét, és a helyes kéztartás fontosságát, még a tanárnő lányával is betanultunk egy duettet, amit imádtam otthon szólóban is gyakorolni, mert már egy összetett darab volt. 

forrás

A hegedűimet is szerettem, amik az utolsót kivéve mind kincstári példányok voltak, mármint a zeneiskolától kölcsönzöttek. Jól is volt így, hiszen minden évben új kellett, ahogy nőttem-nyúlt a karom, nem mintha lett volna pénzünk saját hangszert venni. Az utolsó hangszerem különleges is volt: egy több, mint száz éves darab, elöl volt rajta egy hosszú repedés, de ez a hangzásán mit sem rontott.  Mindegy is, szerettem őket, s szerettem őket ápolni is, sajátos kis szertartás volt. 

A vonót gyantával kell bekenni, hogy szépen csússzon, de kellően tapadjon is a húrokon. A gyantától aztán poros lesz a hegedű teste, azt törölgetni kell óvatosan. És a tanárom adott arra is egy tippet, hogy hogyan tarthatom szép csillogóan a hegedűm testét: ha dióbéllel kenem. A letisztított dióbelet gyengéden kellett a fához nyomni, hogy az olaj elkenődjön. 

Imádtam azt az illatot: a fa, a gyanta és a dió keveredő illatát. 


Kedves emlék, de van egy dolog, amiért még édesebb számomra ez a furcsa "parfüm" puszta nosztalgiánál: mert Lujza hajának is pont ilyen illata van: fa, gyanta és dió. 

2 megjegyzés:

  1. Egyik évfolyamtársam hegedült (később zenesuliban tanult tovább) mindig irigyeltem mert menőnek tartottam ezt. És persze nehéznek úgyhogy elismerésem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én sose voltam olyan szinten, ú.n. "b" osztályos voltam (akik kedvtelésből tanulnak hangszeren, nem művészeti jövőtervvel), de a menőségfaktor szerintem ott van minden hobbitevékenységben, ha az ember szívesen csinálja, legyen az zene, sport vagy bármi, akár az írás. ;)

      Törlés