2025. szeptember 15., hétfő

Az ovis beszokás végül sokkal

gördülékenyebben ment, mint gondoltam, Mármint reméltem, hogy a 2 év bölcsis tapasztalat megkönnyíti majd a dolgokat, de azt nem hittem, hogy már az első hét harmadik napján Lujza azt fogja megállapítani, hogy "rájöttem, hogy az ovi jobb, mint a bölcsi". Tényleg jobban neki való: Lujza négy éves lesz ősszel, tehát már nagyban ovis korú, nem véletlen, hogy a csoportban is a "visszamaradt", nagycsoportosnak számító lányokkal barátkozik (egyébként is mindig a tőle pár évvel idősebb lányok társaságát preferálja)., őket utánozza. 

Kicsit ez "aggaszt" is minket Zebuval olyan szempontból, hogy a nagylányok jövőre iskolába mennek, nehogy Lujza kimaradjon a kortárs barátkozásból, nehogy középső csoportban magára maradjon. Tudom, hülyeség ilyenen görcsölni az ovi második hetében (ma kezdte a harmadik hetet), de azért szoktuk biztatni Lujzát, hogy a "kicsik" felé is nyisson.  

Az óvónő meglepett minket amúgy azzal, hogy szerinte Lujza kifejezetten könnyen barátkozik, nyitott, mert játszin nem ezt tapasztalom tőle, de hát ez a klasszikus "anyáékkal teljesen más személyiség a gyerek" jelenség. (Meg nyilván tudat alatti jelekkel én is visszafogom, vagy nem tudom. Mindegy, nem analizálom magam). Szóval ez optimizmusra ad okot a jövőbeli barátkozásokkal kapcsolatban is.

Az kevésbé lepett meg minket, hogy érett, önálló, ügyes: eleve van életkori előnye, van két év intézményi tapasztalata, és - mit szerénykedjek - okos is. Azt is tudjuk, hogy szereti a mesét, szóval nem csoda, hogy szájtátva hallgatja az óvónő ebéd utáni altatós meséit - aludni viszont a legritkább esetben szokott. Érdekli minden, kíváncsi, bekapcsolódik a foglalkozásokba, odafigyel - és nagyon remélem, hogy ez a tulajdonsága élethosszig kitart majd. Teljesítménykényszere persze neki is van, egyelőre ennek a pozitívuma mutatkozik meg (szófogadó, szabálykövető), cserébe mindig figyelek, hogy a próbálkozásait, törekvéseit is megdicsérjem, biztassam, akkor is, ha valami nem megy (elsőre), meg ne avatkozzak közbe, ha valami  nem megy (pl. öltözködés, építés). 

Ezen a héten lesz szülői, ha lesz energiám arról is beszámolok, biztos érdekes lesz, én készítem magam a cunamira (beszerzendő dolgok listája, szmk*-s anyuka választás, csoportpénzen való marakodás és így tovább.) Akkor derül majd ki, ki milyen foglalkozásra szeretne majd jönni. Van ingyenes hittan, meg a fizetősök: angol, néptánc, állat-asszisztált foglalkozás. Remélem, hogy lesznek józan szülők, és nem mindenki angolra akarja a háromévesét járatni, ahol heti egyszer harminc perc alatt egy nem angol anyanyelvű tanár megtanítja nekik, hogy csáklit. (Igen, rettenetesen lenézem az óvodai nyelvoktatást, feleslegesnek tartom, és ezt nyíltan vállalom). Mi a népitáncra hajunk, de ha az nem lesz, a kutyás foglalkozásnak is több értelmét látom. Csütörtökön kiderül. 




* szülői munkaközösség vezető - általában valamilyen túlbuzgó és/vagy megfelelési kényszeres és/vagy csillió szabadidővel anyuka, aki beszedi a csoportpénzt, meg megveszi az óvónőknek az ajándékot év végén, meg minden, amit kell, megrendeli a Mikulást, ugrálóvárat és így tovább. 

4 megjegyzés:

  1. Az óvodai angolórák lehetnek jók is, ha jó a tanár meg a közösség - nálunk pl. minden csoportnak volt heti (azt hiszem) 1 angol órája, és a többiekről nem tudok nyilatkozni, de én nagyon szerettem (kb. semmi másra nem is emlékszem az óvodából). Sokat mondókáztunk, énekeltünk és játszottunk. :)) Azt, hogy felesleges-e, nyilván nem tudom megítélni, nekem elég jó a nyelvérzékem, és már egészen kicsi koromtól kezdve élveztem a nyelvtanulást, de persze lehet, hogy ha nem kezdek ennyire kicsiként angolt tanulni, akkor is így lett volna.

    Mindenesetre drukkolok, hogy összejöjjön elég jelentkező a néptáncra! :)) Az állat-asszisztált foglalkozás is tök menőn hangzik, hát csak nem akarja minden szülő angolra járatni a gyerekét, amikor ilyen lehetőségek is vannak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon jó, hogy írtál, mert én sem kétlem, hogy lehet jól csinálni, sőőőőt, nekem is az egyik ovis emlékem pont angol órához kötődik: ételeket kóstoltunk bekötött szemmel, és angolul kellett mondani, mi van a szádban - innen jött a chocolate-os példám is. Ha helyén kezelik a szülők és a pedagógus (ahogyan szerintem a te esetedben is volt), azzal nyilván nincs bajom, de mikor azon pánikolnak/sznoboskodnak, hogy 3 évesen még nem tud angolul, és ha nem jár órára, lemarad bármiben, azon tényleg csak a szememet tudom forgatni. Pláne, ha a gyerek érdeklődése helyett a szülői kényszer dönt. (Követkelezésképp ha Lujza kifejezné, hogy ő angolt akar tanulni, engedném.)

      Törlés
    2. Sejtettem, hogy valami ilyesmi van a háttérben, és ezzel maximálisan egyetértek. :))

      Törlés
  2. Én egyszer egy újságban ovisoknak francia nyelvtanulási lehetőséget olvastam...Amit úgysem a gyerek akar, hanem anyuka, apuka.
    A kutyás foglalkozás szerintem is jobb. Azt tutira élvezik a kicsik.

    VálaszTörlés