2013. augusztus 30., péntek

Biztos én vagyok értetlen, de

komolyan nem értem, mi a baj ezzel. A cikk címe Kiállhat-e a melegek mellett egy heteró férfi? Bevallom, ezért kattintottam, eleve nem értettem a kérdésfelvetést. Mi a csudáért ne állhatna ki?! Jó, aztán kiderül, hogy egy konkrét dal ellen konkrétan egy (egyébként meleg) előadó szólalt fel - persze egy csomó sztereotípiával (lásd: a csúnya gonosz fehér heteró férfi lenyúlja a pénzt a melegektől).

De nem ezen gondolkodtam el. Vegyünk egy párhuzamot, mondjuk a nők elleni erőszakot. Én úgy gondolom, hogy nagyon fontos, hogy a nők felszólaljanak az őket ért/őket fenyegető erőszak ellen. Ez az alap/ez lenne az alap. De a valódi változás akkor fog bekövetkezni, amikor a férfiak melléjük állnak és egyre több férfi mondja azt, hogy elfogadhatatlan a nőket bántalmazni. Talán mert egy olyantól, mint mi (férfi a férfitól, heteró a heterótól) jobban fogadunk el és veszünk át normákat és viselkedésmintákat. A cikkben is benne van: "Az kell, hogy a többségnek egy hozzájuk hasonló ember mondja el, hogy azok a mások, bizony azok is emberek, és megérdemlik a tiszteletet." Igen, ez kell, így működünk mi, emberek. És ha működik, akkor miért kell ezen sírni? Ez olyan, mintha egy férfi felszólalna a nők ellen irányuló erőszak ellen, és kiakadnának rá a nők, hogy mégis hogyan merészeli?! Felőlem díjat is kaphat.

Amúgy is: mi a cél? Elismerést kivívni a meleg művészeknek? Vagy elfogadást, egyenlő jogokat stb. kivívni a melegeknek (nem csak a művészeknek!)? Ha utóbbi a cél, akkor teljesen értelmetlen azon vekengeni, hogy heteró (ráadásul fehér heteró!) a szócsöve a toleranciának. A meleg fiataloknak állítólag nem tetszik a klipp és a dal. Ja, mert a meleg fiatalokat kell meggyőzni arról, hogy ők is köthessenek házasságot? Nem tudtam. Azt hittem, ez a dal heteróknak szól, nekik próbál arról beszélni, hogy két férfi/két nő közötti szerelem is ugyanolyan értékes. A meleg fiatalok nem ennek a klippnek a hatására fogják felvállalni önmagukat. Nem, mert továbbra sem ők a célközönség. Oké, hogy a meleg művészek finomabb problematikák megjelenítésére is képesek, saját élményeik feldolgozásával, csak az a kérés, hogy a széles társadalmi rétegnek (heteróknak) címzett üzenetnek ezekre a finom problémákra kell-e reflektálni, vagy általánosságban kell-e a toleranciáról szólnia? Véleményem szerint az első lépésnek inkább az utóbbinak kell lennie. Majd ha eljutunk oda (eljuthatnánk végre, mert nagyon fárasztó a sok homofób idióta), hogy a többségi társadalom többsége toleráns, a melegek meg kivívták végre a nekik is járó jogokat (mondjuk heterókkal karöltve, mert továbbra is azt gondolom, hogy csak így van értelme!), akkor lehet majd még cifrázni, meg árnyalatokat bemutatni. Bárcsak ott tartanánk már.


Egyébként nekem sem tetszik annyira a klipp, de nem az előadók szexuális orientációja miatt, csak egyszerűen nem tetszik különösebben. Aranyos, de felejthető.

Az meg más kérdés, hogy meggyőződésem és tapasztalatom szerint az elfogadást nem kampányok, videóklippek, felvonulások útján lehet kivívni. Igen, ezek is kellenek, hogy elindítsanak párbeszédeket, de valódi változásokat személyes beszélgetéseken, vitákon (!), valódi emberi kapcsolatokon keresztül lehet végrehajtani. Pl. mikor a homofób, rasszista szélsőjobbos csoporttársam mesélte, hogy milyen jót vitázott a lakótársa meleg haverjával, és mennyi mindenben változott a szemlélete, mert a meleg srác elmagyarázott neki dolgokat. Az sem véletlen (bár nem tudatos melegaktivista tevékenység), hogy Zebulon elég sok barátja és kollégája tudja, hogy Pierre meleg. Ahogy az én barátaim is tudják, szoktak róla kérdezni, én meg mesélek nekik róla, róluk, a melegekről.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése